tiistai 7. elokuuta 2012

Aika.


Halaan ystäviä elokuvateatterin suulla. Ennen elokuvaa ehdin jo hetken ajatella että mitä jos meitäkin ammutaan. Maailmalla tapahtuu kauheita. Kaikkialla tapahtuu. Mutta sitten keskityn valitsemaan karkkipussista kaikki vaaleanpunaiset autot ja pitkien mainoselokuvien aikana ajatus katoaa.
Teatterilta lähden toiseen suuntaan. Kävelen läpi öisen keskustan. Ihmisiä tulee ryhmittäin vastaan. Kesästä humaltuneena. Lämmöstä janoisina. Nakkikioskilla jono. Iloisia huudahduksia poikaporukasta. Kävelen varmemmin askelin. Ja minua ei pelota. Hetken mietin tunnelissa jos joku, jotain, mutta luotan että ei kukaan. Paitsi yksi humalainen tyttö varjossa nojaa seinään. Hänen tukka liimautuu kaakeleiden pintaan. Ja poika portaiden päässä pyytää tupakan. Sytytän sen hänelle ja jatkan alas. Naurava joukko kuvaa toisiaan innoissaan metroaseman kyltin edessä. Vierailevia ihmisiä. Niinkuin minä. Vähän pidempiaikainen vieras vaan. Metrossa vastapäätä istuva mies laskee kätensä polvelleni. Hän sammaltaa. Siirrän käden rauhassa pois ja katson ulos ikkunasta. Minun kotikaupunki. Hetken aikaa. 


Asunnolla pakkaan viimeisiä pareja kenkiä laukkuun. Yritän päättää mistä voisin luopua. Toisissa kengissä hiekkaa ja toisissa oksennustahrat. Laitan mukaan molemmat. Nauran hiljaa typerille hetkille joista kohta tulee muistoja. Kyynel tipahtaa matkalaukkuun.
Aika vaihtaa. Kuinkahan monta kertaa vielä? Ja kohta tapaan vanhoja tuttuja. Ja tapaan uusia tuttavuuksia. Ja opettelen olemaan uudestaan, uudessa paikassa.

Ja elämä on vienyt minua ja nyt minä olen vienyt elämää. Enkä taaskaan tiedä huomisesta. Mutta nyt tuntuu siltä, että minua ei pelota. 

4 kommenttia:

  1. Hienoa, erittäin hienoa, että pelko on poisunut.

    VastaaPoista
  2. Ihanaa kuulla että pelko on väistynyt...jos se joskus meinaa tulla takaisin niin sano sille päättäväisesti: tiedän että olet olemassa mutta minä en kiitos tarvitse sinua tänään. Kaikkea hyvää Sinulle.

    VastaaPoista
  3. "Ja elämä on vienyt minua ja nyt minä olen vienyt elämää." <3

    VastaaPoista
  4. Jos joskus koostat tästä kirjan, niin tämä on muuten aivan valmis kirja mutta silloin voi ehkä lisätä että mistä maailman tapahtumasta oli kyse. Kirjan kanssa tulee meinaan se sama efekti kuin nyt tulee kun lukee tätä blogia kirjoittamishetkestä vuosia myöhemmin: Ei muista tai ehkä tiedä mihin viitataan kun kirjoitat elokuvateatterista ja ampumisesta. Muistan itse hyvin hämärästi mistä ehkä oli kyse. Tämä sun blogi on niin hyvä, että jos tästä ikinä kirjan teet niin ostan sen ehdottomasti. Oli pakko heittää tällainen kannustuksellinen editointivinkki kun oon niin innoissani siitä miten hyvä tämä on. Miten hyvin pienellä editoinnilla tästä saisi kirjan.

    VastaaPoista